23/06/2025

300 alumnes de 3r i 4t d'ESO han fet tasques socials i mediambientals com a servei a la comunitat durant aquest curs

L'alcalde Eduard Vallhonesta i el regidor d'Educació, Albert Planas han entregat els diplomes a l'alumnat implicat

300 alumnes de 3r i 4t d'ESO de les escoles de Sant Celoni i la Batllòria han participat en el programa de Servei Comunitari mediambiental i social amb l'objectiu que els joves experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l'exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. 

L'alcalde Eduard Vallhonesta, i el regidor d'Educació, Albert Planas, han agraït personalment la feina feta als alumnes dels centres educatius fent-los entrega d'un diploma.

Les activitats dutes a terme aquest curs abasten àmbits molt diversos, com ara l'art, el suport a ONG, el manteniment d'espais públics, la conservació de la natura i el medi ambient, el reciclatge, la salut, l'activitat física i accions solidàries diverses.

El Servei Comunitari compta amb la col·laboració de l'Ajuntament de Sant Celoni, el Centre de Recursos Vallès-III Sant Celoni i entitats del territori i forma part del Pla Educatiu-Educació 360°.

Entrega a Cor de Maria
Entrega a Cor de Maria

Entrega a PallerolaEntrega a IE Pallerola

Entrega a Avet Roig
Entrega a Avet Roig
Entrega a La SalleEntrega a La SalleEntrega a Tordera
Entrega a IE La Tordera

La llista de serveis comunitaris que han dut a terme els centres educatius són els següents:

INSTITUT ESCOLA PALLEROLA 

servei comunitariMedi Ambient – SEO BirdLife
Un grup d’alumnes de 4t d’ESO ha dut a terme accions de sensibilització i millora ambiental amb el suport de l'entitat SEO BirdLife:

  • jornada Let’s Clean Up, organitzada conjuntament amb l’AFA
  • construcció d’un hotel d’insectes a l’espai d’aromàtiques del pati

Igualtat
S’ha continuat treballant dins del marc del programa Joves i Comunitats per a la Coeducació Transformadora, impulsat per la Plataforma Unitària Contra les Violències de Gènere i la Fundació InteRed. Enguany, els joves han participat en el projecte “Estem rodant”, liderat per Nadir, que pretén fomentar el cinema a les aules a través de la creació col·laborativa d’un curtmetratge entre tres centres educatius de Catalunya.

Aquesta experiència permet a l’alumnat explorar el poder de les imatges i del discurs audiovisual, tot vinculat a una producció cinematogràfica amb vocació professional. El projecte afavoreix que els i les joves prenguin consciència del seu potencial creatiu i social, alhora que reflexionen sobre les violències de gènere i fan sentir la seva veu.

Càritas
Durant tot el curs, un grup d’alumnes ha col·laborat amb Càritas en les seves classes de reforç escolar, adreçades a infants de primària del municipi. Cada dimecres a la tarda, han donat suport en les tasques escolars, treballant colze a colze amb els monitors.

Associació Neurològica Baix Montseny
Els alumnes han realitzat tasques d’acompanyament i suport en activitats amb usuaris de l’Associació Neurològica Baix Montseny. Prèviament, han dut a terme un treball de documentació sobre malalties neurodegeneratives per comprendre millor les necessitats de les persones amb qui han conviscut.

Suport a les aules d’Educació Primària de la pròpia escola
Després d’un treball previ sobre les característiques dels infants, la confidencialitat i les necessitats segons les edats, els dimarts a la tarda un grup d’alumnes ha acompanyat les mestres de cicle inicial i mitjà per donar suport a les activitats escolars a les aules.

INSTITUT ESCOLA LA TORDERA

servei comunitariAmphibia
Amb la col·laboració de la Societat Catalana d’Herpetologia, els alumnes d’aquest servei han fet un estudi sobre la conservació dels amfibis de la zona i l’impacte de les espècies introduïdes. Les sessions teòriques realitzades al centre s’han complementat amb una sortida de camp al riu Tordera, on s’han aplicat els coneixements adquirits. Com a tancament, s’ha elaborat un informe ambiental sobre l’estat biològic del tram estudiat, comparant-lo amb dades d’anys anteriors per fer-lo arribar als responsables del projecte Amphibia.

servei comunitariGlifing
L’alumnat ha ajudat els nens i nenes de cicle inicial a millorar la velocitat i comprensió lectora, afavorint la connexió entre etapes educatives i fomentant el treball cooperatiu a través del programa Glifing.

Acompanyament escolar a l’Escola d’Adults
Aquest servei ha consistit a donar suport als adults que segueixen cursos al Sax Sala, ajudant el docent en diverses tasques com a informàtica bàsica i aprenentatges inicials. Aquesta experiència ha permès establir vincles intergeneracionals i visibilitzar que l’aprenentatge no té edat.

servei comunitariStreet Art
L'alumnat ha dissenyat i pintat un mural de temàtica social per embellir el pas subterrani del carrer Sant Josep amb el mural Un món lliure de plàstics. El projecte ha comptat amb l’acompanyament de l’artista Marina Vallo, que ha guiat l’alumnat en tot el procés creatiu.

Càritas
S’ha dut a terme una campanya de recollida d’aliments adreçada a tota la comunitat educativa de l’IE Tordera. La logística ha estat coordinada per Càritas, que ha destinat els productes a famílies amb pocs recursos.

servei comunitariPòdcast amb Punt 7 Ràdio Sant Celoni
Quatre alumnes han elaborat un pòdcast radiofònic amb el suport de Punt 7 Ràdio Sant Celoni sobre la proposta de creació d’un equip femení del Futbol Club Sant Celoni. Abans de la gravació, han rebut formació de part d’un lingüista i una redactora de la ràdio municipal.

ESCOLA AVET ROIG

servei comunitariCàritas
Dues alumnes han participat en l’activitat “El Gran Recapte d’Aliments”, organitzada per Càritas Parroquial i l’Ajuntament de Sant Celoni, col·laborant activament en la recollida d’aliments i altres productes de primera necessitat. Aquesta iniciativa solidària tenia com a objectiu donar suport a les famílies més necessitades de la nostra comunitat.

L’activitat també va servir com a moment de reflexió i sensibilització, oferint a les participants una experiència directa sobre la importància de la solidaritat i la cooperació.

servei comunitariStreet Art
Cinc alumnes han dissenyat i pintat el mural Presoners del mar al pas soterrat del carrer Roger de Flor, que posa en valor la necessitat de preservar el planeta, i especialment els oceans. Han comptat amb la col·laboració de l’artista Paola Mikiej.

servei comunitariAssociació Neurològica Baix Montseny
Aquest projecte s’ha desenvolupat dins d’un marc d’intercanvi generacional entre joves i gent gran, en col·laboració amb l’Associació Neurològica del Baix Montseny. L’objectiu del servei ha estat donar suport a les activitats proposades per l’entitat. Una quinzena d'alumnes de 4t d’ESO ha participat en diverses tasques quotidianes, com ara oferir el berenar, conversar amb els avis i àvies, compartir experiències i participar en jocs d’estimulació cognitiva. Tant els/les alumnes com l’equip de l’Associació han valorat molt positivament l’experiència, que ha estat, com sempre, molt enriquidora.

Suport a l’Escola Bressol Pascual
Aquest ha estat un dels projectes nous del curs i va sorgir arran de la demanda i l’interès de diversos alumnes de realitzar un servei comunitari destinat a infants d’entre 0 i 3 anys. 

Un grup de vuit alumnes ha participat donant suport durant els matins i la tarda dels divendres, seguint les indicacions i necessitats de les monitores i mestres de l’escola. Les tasques realitzades han inclòs: preparació de materials i espais, participació en l’activitat del “bon dia”, acompanyament en les rutines  i participació en els jocs.

ESCOLA COR DE MARIA 

Street Art
L'alumnat de 4t ha pensat, dissenyat i projectat un mural al túnel del pas soterrat de la Forestal. El mural Els drets humans són per a tothom s’ha realitzat amb l’acompanyament de l’artista local Paola Mikiej i la professora especialista de visual i plàstica de l’escola, la Glòria Auleda.

El servei comunitari artístic pretén conscienciar als joves de la necessitat de la cura de l’espai urbà.

Fundació Hospital de Sant Celoni
Alumnes de 4t han ajudat els avis i àvies de l’Hospital de dia Verge del Puig i al Centre de Dia Indalesi Losilla a treballar la memòria fent un llibre de vida que, posteriorment, han presentat a les seves famílies, tot fent un joc de reconeixement i berenar per a agrair les hores dedicades. Ha comptat amb l’acompanyament de la neuropsicologia Sílvia Muntal i la psicopedagoga de l’escola Roser Mesa.

Fundació Acció Baix Montseny
Un grup d’alumnes de 4t ha classificat les joguines de segona mà que arriben com a donatius a la Fundació Acció Baix Montseny, les han revisat i, quan ha calgut, les han reparat. D’aquesta manera, es preparen per a la venda en el mercat de segona mà en el que participa la Fundació.

Aquest servei comunitari pretén conscienciar als joves de la importància de la reutilització, economia circular i compromís social entre el nostre alumnat i també fomenta el valor de la solidaritat.

servei comunitariCreu Roja Sant Celoni
Alumnes de 4t han ajudat Ses Majestats d’Orient a fer paquets de joguines per Nadal, a la seu municipal de la Creu Roja dins la campanya Cap nen sense joguina. S’han ocupat de la logística de les diferents campanyes alimentàries que s’han organitzat des de l’escola.

servei comunitariSeoBirdLife amb Ecoembres 
Alumnes de 4t han ajudat a fer millores per a la conservació de l’espai natural de Les Llobateres i millora del seu hàbitat. Enguany s’han construït i penjat casetes per a ocells i s’han plantat espècies autòctones amb l'ajuda de SEO BirdLife.

Escola Bressol Municipal El Blauet
L'alumnat de 4t ha preparat i posat en escena activitats per a infants d'1 a 3 anys de l'Escola Bressol Municipal El Blauet.

COL·LEGI LA SALLE 

servei comunitariProjecte Mural
Els alumnes han presentat un projecte gràfic per pintar un mural en una paret de la vila. Hi han plasmat els seus sentiments, han fet reflexionar, han fomentat l’expressió artística col·lectiva i han fet visible l’estrès social. El projecte mural ha comptat amb la col·laboració de l’artista celonina Marina Vallo.

servei comunitariAssociació Neurològica Baix Montseny
Un grup d’alumnes s’ha implicat en els usuaris de l’Associació Neurològica preparant-los diferents dinàmiques, jocs i tasques d’acompanyament. El vincle que sorgeix cada any en aquest projecte compleix amb escreix les expectatives tant dels avis, com dels adolescents.

Futbol – Afadis
La col·laboració d’enguany amb l’Associació Afadis i el FC Sant Celoni ha fet reflexionar els alumnes sobre la integració social a través de l’esport. A cada sessió dels divendres a la tarda els alumnes i els integrants d’Afadis han compartit joc i amistat.

servei comunitariResidència Torre Magret de Vilalba Sasserra
Enguany, aquest grup ha dedicat les seves sessions a fer acompanyament als usuaris d’aquesta residència. Els avis i les àvies s’han sentit escoltats i valorats. El grup d’alumnes ha  passat temps amb ells, els ha fet companyia, els ha donat una atenció, els ha entretingut amb diferents activitats lúdiques i han escoltat les seves històries.   

King's League
Aquest grup ha organitzat una lligueta de futbol per les estones de pati de secundària. N’han fet la promoció, l’organització i el desenvolupament. És un servei que ha tingut molta acceptació entre els companys i companyes de tot el centre educatiu.

Centre caní Can Clarens
Aquest grup d’alumnes s’ha interessat per aprendre el comportament dels gossos, els aprenentatges i les seves necessitats. Aquesta experiència els ha permès combinar l’aprenentatge amb la implicació directa en una tasca solidària i de respecte envers els animals. A través d’aquesta experiència, els nois i noies no només han après a tenir cura dels gossos, sinó que també han desenvolupat valors com l’empatia, la responsabilitat i el compromís. 

servei comunitariGrup de Debat
Aquest grup d’alumnes s’ha preparat per a la Lliga de Debats de La Salle Catalunya. El tema ha estat: està justificada una intervenció armada per defensar la pau? L’alumnat va preparar arguments a favor i en contra. Han après  a ser tolerants, a posar-se al lloc de l’altre i a raonar per poder enfilar els seus arguments amb coherència i respecte. Van guanyar els dos debats en els quals van participar (un a favor i l’altre en contra), però no van passar a la final per punts.

Jugant amb les emocions
Un grup d’alumnes ha col·laborat amb l’alumnat de 1r de primària. Durant les sessions que van estar amb ells van fer-los participar de jocs, dinàmiques i activitats reflexives. 

Estones amb 2n de primària
El grup s’ha autoorganitzat per proposar activitats a infants del centre des de jocs de coneixença, a activitats lúdiques i a experiments científics.

El Musical
Aquest grup s’ha encarregat  de la promoció del Musical que cada curs es fa a l’escola: difusió de l’espectacle, venda d’entrades. El Musical es va fer a l’Ateneu el dia 16 de maig amb un gran èxit de públic.

INSTITUT BAIX MONTSENY 

servei comunitariÀmbit STEM
L'Alumnat ha participat en tres programes amb col·laboració de les entitats IBEC (Institut de Bioenginyeria de Catalunya), SCT (Servei Català de Trànsit) i PIA (Punt d’Informació Aerobiològica).

Per una banda, l’alumnat ha avaluat la qualitat de l'aire que respiren a les aules, mesurant la concentració de diòxid de carboni de l’aula en diferents situacions (finestres tancades/ obertes, amb/ sense plantes...) i comprovant com afecta el seu nivell cognitiu. 

També han participat en un projecte de seguretat viària on es pretenia sensibilitzar els alumnes de la importància de reduir el màxim possible els accidents i la mortalitat relacionada amb el trànsit i s’ha fet una recerca sobre què volen aprendre els joves sobre mobilitat segura i com els agradaria fer-ho.

Finalment, amb l'eina digital Plant·tes, l’alumnat ha identificat i mapat plantes al·lergèniques per identificar zones al voltant de l’Institut i dels diferents pobles on viuen amb risc d'al·lèrgies. Han visitat l’estació aerobiològica de la Universitat Autònoma de Catalunya.

Àmbit comunicatiu 
L’alumnat de 4t ha aprofundit el coneixement sobre l’autisme amb la col·laboració de l’associació d’Asperger de Catalunya creant pòdcasts de caràcter divulgatiu que desmenteixen mites i estereotips sobre l’autisme. A banda d’això, han fet una campanya de conscienciació a 1r d’ESO per a promoure la inclusivitat i el respecte a l’aula en relació amb les persones neurodivergents.

servei comunitariMuseu del Cinema de Girona
L’alumnat de 4t ha creat uns vídeos on expliquen els diferents rols del cinema, els quals han compartit amb el Museu del Cinema per a la seva difusió. També han creat uns curtmetratges de conscienciació sobre el bullying que han estat reconeguts amb el premi de Narrativa Audiovisual i un altre amb una menció a Missatge Denúncia. 

Pòdcast amb la col·laboració de Betevé
L’alumnat de 4t ha creat uns pòdcasts sobre un tema d’interès pels adolescents per a fer-ne difusió. L’alumnat ha visitat les instal·lacions de Betevé i ha conegut amb profunditat com s’ha de crear un pòdcast i la importància i força que tenen en la ciutadania. 

esplai gent granÀmbit social i artístic 
L’alumnat ha treballat la Guerra Civil i la Postguerra a Sant Celoni amb la col·laboració de l’Esplai de la Gent Gran. Han estudiat el tema a l’aula i al Museu d’Història de Catalunya, participant en tallers i entrevistant antics activistes antifranquistes. La part central del projecte han estat les visites a l’Esplai per entrevistar persones que van viure aquell període. Han recollit testimonis sobre l’escola franquista, la prohibició del català i l’assassinat de Quico Sabaté. Aquestes trobades han permès compartir experiències, crear vincles intergeneracionals i recuperar la memòria històrica local. L’alumnat ha après la importància de conèixer el passat per entendre el present. El projecte ha posat en valor les fonts orals com a eina educativa. La feina realitzada es pot veure a l’exposició de la Biblioteca l’Escorxador fins al 27 de juny.

Comparteix aquest contingut
Comparteix al FacebookCompartir en Whatsapp
Versió per imprimir
Versió per imprimir

Informació relacionada

Ajuntament de Sant Celoni · Plaça de la Vila, 1 · 93 864 12 00 · santceloni@santceloni.cat
Pujar al principi de la pàgina