Dimecres, 21 d'octubre de 2020
OCTUBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Mes anteriorNOVEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Mes anteriorDESEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Mes anteriorGENER 2021
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Inici   Educació   Escola Bressol Municipal "El Blauet"   La Panera dels Tresors
La Panera dels Tresors

Panera Tresors 2Què és la Panera dels tresors?

La Panera dels tresors és una proposta de joc de descoberta i d'exploració dirigida als infants de 6 a 12 mesos.

Es tracta d'un recull de materials i objectes diversos d'ús comú, que ofereixen una varietat d'estímuls sensorials a partir de les seves qualitats: forma, textura, pes, color, volum, temperatura, so, mida, gust... La finalitat d'aquesta proposta és proporcionar als infants experiències que estimulin els cinc sentits, es a dir, la descoberta i el desenvolupament del tacte, el gust, l'olfacte, l'oïda i la vista.

 

Com s'organitza l'activitat?

Els objectes i materials es posen en una panera de vímet i l'infant s'asseu al costat de la panera per tal de facilitar-li la coordinació ull, mà i boca, ja que és mitjançant la mirada, el moviment d'agafar amb les mans i experimentant amb la boca com l'infant descobreix l'objecte.

Els objectes de la panera són magnífiques eines d'aprenentatge, tot i que  molts són utensilis domèstics habituals o materials de la natura sense cap finalitat concreta. Aquests objectes es seleccionen amb objectius creatius i reflexius segons la seva qualitat: fusta, vímet, metall, palla, objectes de la natura, etc...

La panera s'omple amb un gran assortiment d'objectes i es presenta a l'infant d'una manera atractiva on dos o tres infants puguin jugar còmodament. Durant l'estona de joc de descoberta, cal evitar interferències i afavorir la lliure exploració i manipulació. L’adult és a prop dels infants donant-los seguretat i ajudant-los a establir els primers contactes, comunicacions i interès entre ells.

 

Material

Panera TresorsEls materials són seleccionats per les seves característiques amb el propòsit de proporcionar als infants la gamma més amplia possible de experiències sensorials:

- La vista: color, dimensions, forma, lluminositat, brillantor.
- El tacte: forma, textura, pes, temperatura.
- El so: percussió, fricció, cruixit, ning-ning, absència de so.
- El gust: s'ha de procurar una amplia varietat.
- L'olor: s'ha de facilitar una gran varietat d'olors.

  • Objectes de la natura: pedres, closques de coco, carbasses seques, pomes grans, pedra tosca, trossos grans i taps de suro, pinyols de fruita (préssec, alvocat), nous grosses, esponja natural, llimona, poma, magrana, cargols de mar, petxines, escorça d'arbre (pi, alzina surera)...
  • Objectes de fusta: capses petites, capses amb ratlles de vellut, timbalet, sonalls, xiulet de bambú, castanyoles, botons de colors passats per un fil, cubs i daus, cilindres, carrets, bobina fil, anelles cortina, cullera i espàtula, bol petit, mà de morter, pinça d'estendre, boixet, platet, cullerot petit, cullera de mel, carraca, trompeta, bigudí, ou, argolla de tovalló, mà de morter...
  • Objectes metàl·lics: culleres de diverses grandàries, estri de batre ous, joc de claus, llevataps, flamera, llaunes sense angles punxeguts, cendrer petit, trompeta petita, motlles de pastís, espremedora, embut petit, anelles de coure per a cortines, harmònica petita, trituradora d'alls, xiulet, mirall amb marc metàl•lic, clips grans per paper, anelles enllaçades, joc de picarols, triangle, llaunes tancades amb arròs, mongetes o petites pedres, colador de te, tapes de metall, tassa, trossos de cadenes, botzina de bicicleta, tap d'ampolla de perfum, pot de fer infusions, cadeneta de bijuteria, clauer, escallot, campana petita...
  • Objectes de materials naturals: pilota de llana, cistells petits, flauta de canya, cullera de banya, calçador de banya, alfombreta de ràfia, raspall d'ungles de fusta, raspall de dents, brotxa d'afaitar, raspall petit de sabates, pinzell i brotxa, brotxa de maquillatge, bossa de vímet...
  • Objectes de pell, roba, goma i folre: moneder de pell, bossa petita de pell, pilota grossa, pilota de cuir, tap de goma, nineta de drap, pilota de tennis, pilota de golf, funda d'ulleres, ós de peluix, bosses petites amb lavanda, farigola, romaní... tap de bany amb cadena, bosseta brodada, tac de goma (portes), surador i xarxa de pescar, anelles de cafetera, cintes de textura i color variats, cremallera, trossos de goma elàstica, espàtula de goma, agafador de cassoles (roba, ganxet, etc)...
  • Objectes de paper i cartró: llibreta petita d'espiral, capsetes de cartró, tubs de cartró, paper de vidre, paper xarol, cons i tubs de cartró...
  • Objectes de vidre:, ampolletes de perfum, potets de melmelada, llàgrimes de llums, pom d'armari, mirallet, boles grosses, collaret de boles, pots de cosmètica, taps grossos d'ampolla, pot petit....


Bibliografia
GOLDSCHMIED, E.; JACKSON, S. (2000). La educació infantil de 0 a 3 años. Ediciones Morata.
AA. (1993). Educació Infantil: Llar d'Infants. Generalitat de Catalunya, Departament d'ensenyament.
MAGEM, T.; ODENA, P (1994). El joc de la descoberta. Temes d'Infància, núm. 22.
MADARIAGA, A. El cesto de los tesoros desde mi experiencia. Article de Aula de infantli. Ámbito 0-6. Núm. 064- Enero-Febrero 2012.

 
Imprimir Versió per imprimirCompartir:Comparteix al FacebookCompartir a Twitter
Ajuntament de Sant Celoni · Plaça de la Vila, 1 · 93 864 12 00 · santceloni@santceloni.cat