Dimecres, 21 d'octubre de 2020
OCTUBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Mes anteriorNOVEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Mes anteriorDESEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Mes anteriorGENER 2021
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Inici   Educació   Escola Bressol Municipal "El Blauet"   Els laboratoris a l'escola bressol
Els laboratoris a l'escola bressol

Què són els laboratoris i com funcionen?


Els laboratoris són  uns espais pensats i dissenyats per l'adult amb la intencionalitat d'afavorir el desenvolupament de l'infant, on l'educadora planteja un espai i un material concret, oferint l'oportunitat a la lliure exploració dels infants perquè aprenguin a partir de la seva pròpia acció.

Els infants són lliures de manipular i experimentar tot el que està al seu abast sempre i quan actuïn dins les normes establertes, ja que tot el material que està al laboratori ha estat escollit amb alguna finalitat, per tant tot allò que manipulin els hi aportarà un aprenentatge.

El treball als laboratoris es complementarà amb les activitats a l'aula. En el cas de les aules de 2-3 mitjans i grans es partirà en dos subgrups i aniran a diferents laboratoris que variaran per setmanes i en el cas de 2-3 petits i 1-2 grans s'alternaran les activitats de laboratori amb les activitats d'aula de manera equitativa.


Per què fem els laboratoris?

Considerem que l'infant és el protagonista dels seus aprenentatges i creiem en les seves capacitats de descoberta:

  • Aprèn a partir de les pròpies vivències a partir de la interacció amb si mateix, amb els altres i amb l'entorn.
  • Interrelaciona totes les seves àrees de coneixement: llenguatge, relació, moviment, a nivell emocional, sensorial...
  • Desenvolupa la seva autonomia, facilitant així la seva capacitat de decisió. Creixent amb esperit crític.

Per això, treballem a partir de laboratoris i activitats orientatives, partint de la visió d'escola on tots els integrants: infants, educadores i famílies formem una comunitat educativa, on aprenem els uns dels altres.


Laboratori lògic-matemàtic - Imatge inexistentLaboratoris que tenim

  • Laboratori lògic-matemàtic / construccions
  • Laboratori màgic
  • Laboratori de natura
  • Laboratori d'experimentació
  • Laboratori d'aigua
  • Laboratori de plàstica
  • Laboratori de llum i foscor
  • Laboratori de llenguatge i expressió

 

Paper de l'infant

L'infant té el privilegi d'aprendre mentre juga, experimenta, manipula, descobreix, investiga, es relaciona...

  • Participa des de l'acció o l'observació
  • Troba un espai on manifesta els seus sentiments, emocions, idees, desitjos, èxits,...
  • Interactua amb l'espai, el material i amb la resta de grup.
  • Té cura de les normes establertes prèviament (recollir, respectar el material i els infants...)


Paper de l'educadora

  • Crear propostes adients a les necessitats del grup.
  • Donar seguretat i suport emocional amb la seva presencia durant l'activitat.
  • Reflexionar sobre l'actuació dels infants i concebre noves propostes que ajudin als infants a continuar amb el seu aprenentatge.
  • Emmarcar les normes de funcionament i de conducta.
  • Acompanyar l'activitat dels infants sense intervenir directament en l'acció d'aquests.
  • Posar paraules a les seves accions.
  • Marcar l'inicií i el final de la sessió.
  • Avaluar a nivell d'equip com millorar els laboratoris i quines altres experiències educatives podem oferir als infants


Laboratori llum i foscor - Imatge inexistentResponsabilitat de les famílies cap als laboratoris
Des de l'escola treballem perquè els infants aprenguin a:

  • Respectar i no tocar el material que tenim a les prestatgeries, quan no estan acompanyats per l'educadora.
  • Respectar i cuidar el material que utilitzem al laboratori.
  • Endreçar sempre un cop finalitzada l'activitat.
  • Parlar fluixet per no molestar el treball dels demés i la dinàmica de l'escola.
  • No treure el material fora del laboratori. Juguem dins el recinte del laboratori.

A les famílies us demanem que també ho respecteu i vetlleu per la seva bona conservació.

  • Cal respectar el material
  • Un cop utilitzat cal endreçar-ho tot al seu lloc.
  • No treure el material del laboratori.
  • Respectar el silenci, parlar fluixet en els laboratoris i pel passadís.

L'únic laboratori als qual es pot accedir amb la família és el lògic-matemàtic. Tots els altres laboratoris estan tancats per la delicadesa del material que hi ha i no es poden tocar.

També ens agradaria aprofitar el moment per parlar del racó de la família a l'entrada i instar-vos que vetlleu amb els vostres fills/es per respectar el material que hi ha.

Si arribeu més tard de les 9,30h els laboratoris hauran començat. S'està treballant al passadís i per tant:

  • S'ha d'entrar amb silenci per no destorbar la concentració dels infants.
  • Si el vostre fill/a pertany al grup de 1-2 mitjans o grans s'haurà d'incorporar a l'activitat que es faci a l'aula.
  • Si el vostre fill/a pertany a qualsevol dels grups de 2-3 mitjans i grans, s'haurà d'incorporar al laboratori que li correspon de la manera més sigil·losa possible i sempre després d'una senyal per part de l'educadora.
  • Per saber el laboratori o activitat que li toca aquell dia al vostre fill/a, heu de mirar el llistat dels subgrups que hi ha a l'aula.

Us demanem també que feu extensiva aquesta informació a les altres persones que vinguin a portar als vostres fills/es a l'escola.


Laboratori màgic - Imatge inexistentMaterials que utilitzem en els laboratoris

En els laboratoris utilitzarem molt material reciclat. Per aquest motiu, a continuació us detallem un llistat de material que podeu portar, si voleu ajudar-nos a recollir-ne.

  • Capses de sabates, de joies, de rellotges, de botes....
  • Material de plàstic: caixes de Ferrero Rocher, pilotes de ping pong, els separadors de les capses de galetes...
  • Material de metall: cadenes, pots de llet, recipients grans de llautó, claus...
  • Anelles, imans, serradures de fusta i de llapis de colors...
  • Trossos de robes: transparents, translúcides, calades, foradades, llises, opaques, xarxes, llençols vells, roba reflectant....
  • Tubs transparents, mànegues o d'altres tipus de diferents diàmetres i llargades.
  • Estris de cuina: cullerots, coladors, balança clàssica, culleres, forquilles, embuts, ratlladors, plats de llautó, rodet de fusta, escorredors, massa i morters, centrifugadora d'enciam, safates, motlles de fer glaçons, olles, paelles, tapers, mesuradors, capsules de cafè (nespreso- dolce gusto)....
  • Objectes que suren: fusta, porexpan, taps de suro, esponges...
  • Objectes que s'enfonsen: plom, metall, coure...
  • Accessoris de disfresses: roba de talla petita i roba d'infants prematurs (per les nines), faldilles de goma, capes, bolsos, maquillatge que no feu servir, ulleres, perruques, article pel cabell (diademes, clips, pinces, cuetes, flors...), nassos, sabates de disfresses i de números grans (adults).
    Bijuteria vella que no vulgueu: arracades de clip, collarets, polseres

Si voleu col·laborar, agrairem entregueu el material que aneu recopilant a la persona responsable de l'aula.

Agraïm la vostra col·laboració.
L'equip – EBM El Blauet

 
Imprimir Versió per imprimirCompartir:Comparteix al FacebookCompartir a Twitter
Ajuntament de Sant Celoni · Plaça de la Vila, 1 · 93 864 12 00 · santceloni@santceloni.cat