Inici / Educació / Escola Bressol Municipal "El Blauet" / La Coeducació a l'escola bressol

Educar en la igualtat des de la diferència

Continuem reflexionant a nivell pedagògic sobre diversos temes i aquesta vegada voldríem compartir amb vosaltres la importància de la coeducació.

Què entenem per coeducació?
La coeducació es fonamenta en un principi bàsic: "El dret a la igualtat d’oportunitats, amb independència de l’origen, el gènere, la creença o qualsevol altra condició o circumstància social o personal". Coeducar significa, doncs, educar conjuntament a nenes i nens en la idea que hi ha diferents mirades i visions del món, diferents experiències i aportacions fetes per dones i homes que conformen una realitat col·lectiva múltiple i plural.

Per què parlem de coeducació a l’escola bressol?
L’escola bressol és, moltes vegades, el primer context social on nenes i nens comencen a construir la seva identitat establint les primeres interaccions entre iguals. Aquesta identitat ve determinada per elements biològics dins d’un entorn cultural i social que condiciona els rols i els valors típics del gènere masculí i femení.
És rellevant parlar de coeducació en aquestes edats tan primerenques per construir una escola on nenes i nens puguin aprendre a expressar-se lliurement, compartir els seus sentiments, relacionar-se de manera igualitària, a ajudar i a deixar-se ajudar. En definitiva, on puguin aprendre a gaudir de les múltiples i enriquidores experiències del món que els envolta afavorint la convivència positiva (sense els condicionants socials de gènere.)

Nenes i nens: iguals i diferents
La identitat es construeix al llarg de tota la infància i es desenvolupa des d'àmbits molt diversos: característiques biològiques, trets psicològics, vivències emocionals, aspectes culturals i socials...  Cal diferenciar,doncs, identitat sexual  i identitat de gènere. La identitat sexual fa referència a com l’infant se n’adona que és nen o nena en funció de les característiques fisiològiques pròpies i les dels altres. Per altra banda, la identitat de gènere es construeix a partir de l'assimilació dels rols o pautes de conducta que una determinada societat considera propis d’un o altre sexe.
Aquest últim procés es dóna en la quotidianitat del dia a dia i es va reconstruint al llarg de tota la vida. Hi intervenen diferents elements: el context familiar, els codis socials, els models educatius, las característiques atribuïdes a cada gènere, la manera d’entendre els dos sexes...  

La coeducació a la nostra escola
Com a escola, acompanyem aquests processos afavorint el desenvolupament global, valorant la pluralitat de maneres de ser de nens i nenes, col·laborant en la construcció del món afectiu de cada infant i fomentant l’expressió l’expressió de les diferents realitats sexuals. És a dir, creem espais on els infants puguin expressar tot el seu potencial i fomentem l’aportació individual perquè enriqueix al grup del qual formen part.
A l’escola bressol som conscients de la importància de les nostres actituds i comportaments perquè generen models en les nenes i els nens, i per això, dediquem temps a reflexionar sobre diversos àmbits d’actuació. Parem especial atenció a la utilització del llenguatge en el tracte individual i de grup, la finalitat de les joguines a l’aula i al pati,  l’ús compartit i plural dels espais de joc, els missatges i les imatges dels contes que expliquem, etc. 

Us convidem a reflexionar per tal de revisar estereotips i crear conjuntament noves visons dels gèneres.


L’equip educatiu

 

Bibliografia:

  • Roset, Montserrat; Pagès, Eugènia; Lojo, Mirta; Cortada,Esther. Guia de coeducació per als centres educatius:pautes de reflexió i recursos per a l’elaboració d’un projectede centre. Institut Català de les Dones, 2009.
  • Montse Barrachina, Coeducació, camí cap a la igualtat real.  Dossier Comunicar la igualtat i els nous valors Institut Català de les Dones, 2012.
  • Carreras Port, Anna. Coeducar des del bressol. La construcció de les identitats de gènere a la primera infància. Col•leccio Reflexions en femení. Diputació de Barcelona, 2014.
  • http://www.xtec.cat/innovacio/coeducacio/
  • http://www.xtec.cat/web/projectes/coeducacio/documents
  • http://www.coeducaccio.com
Comparteix aquest contingut
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir en Whatsapp
Versió per imprimir
Versió per imprimir

Informació relacionada

Ajuntament de Sant Celoni · Plaça de la Vila, 1 · 93 864 12 00 · santceloni@santceloni.cat
Pujar al principi de la pàgina