Dimecres, 21 d'octubre de 2020
OCTUBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Mes anteriorNOVEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Mes anteriorDESEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Mes anteriorGENER 2021
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Inici   Educació   Escola Bressol Municipal "El Blauet"   La Coeducació a l'escola bressol
La Coeducació a l'escola bressol
Educar en la igualtat des de la diferència

Continuem reflexionant a nivell pedagògic sobre diversos temes i aquesta vegada voldríem compartir amb vosaltres la importància de la coeducació.

Què entenem per coeducació?
La coeducació es fonamenta en un principi bàsic: "El dret a la igualtat d’oportunitats, amb independència de l’origen, el gènere, la creença o qualsevol altra condició o circumstància social o personal". Coeducar significa, doncs, educar conjuntament a nenes i nens en la idea que hi ha diferents mirades i visions del món, diferents experiències i aportacions fetes per dones i homes que conformen una realitat col·lectiva múltiple i plural.

Per què parlem de coeducació a l’escola bressol?
L’escola bressol és, moltes vegades, el primer context social on nenes i nens comencen a construir la seva identitat establint les primeres interaccions entre iguals. Aquesta identitat ve determinada per elements biològics dins d’un entorn cultural i social que condiciona els rols i els valors típics del gènere masculí i femení.
És rellevant parlar de coeducació en aquestes edats tan primerenques per construir una escola on nenes i nens puguin aprendre a expressar-se lliurement, compartir els seus sentiments, relacionar-se de manera igualitària, a ajudar i a deixar-se ajudar. En definitiva, on puguin aprendre a gaudir de les múltiples i enriquidores experiències del món que els envolta afavorint la convivència positiva (sense els condicionants socials de gènere.)

Nenes i nens: iguals i diferents
La identitat es construeix al llarg de tota la infància i es desenvolupa des d'àmbits molt diversos: característiques biològiques, trets psicològics, vivències emocionals, aspectes culturals i socials...  Cal diferenciar,doncs, identitat sexual  i identitat de gènere. La identitat sexual fa referència a com l’infant se n’adona que és nen o nena en funció de les característiques fisiològiques pròpies i les dels altres. Per altra banda, la identitat de gènere es construeix a partir de l'assimilació dels rols o pautes de conducta que una determinada societat considera propis d’un o altre sexe.
Aquest últim procés es dóna en la quotidianitat del dia a dia i es va reconstruint al llarg de tota la vida. Hi intervenen diferents elements: el context familiar, els codis socials, els models educatius, las característiques atribuïdes a cada gènere, la manera d’entendre els dos sexes...  

La coeducació a la nostra escola
Com a escola, acompanyem aquests processos afavorint el desenvolupament global, valorant la pluralitat de maneres de ser de nens i nenes, col·laborant en la construcció del món afectiu de cada infant i fomentant l’expressió l’expressió de les diferents realitats sexuals. És a dir, creem espais on els infants puguin expressar tot el seu potencial i fomentem l’aportació individual perquè enriqueix al grup del qual formen part.
A l’escola bressol som conscients de la importància de les nostres actituds i comportaments perquè generen models en les nenes i els nens, i per això, dediquem temps a reflexionar sobre diversos àmbits d’actuació. Parem especial atenció a la utilització del llenguatge en el tracte individual i de grup, la finalitat de les joguines a l’aula i al pati,  l’ús compartit i plural dels espais de joc, els missatges i les imatges dels contes que expliquem, etc. 

Us convidem a reflexionar per tal de revisar estereotips i crear conjuntament noves visons dels gèneres.


L’equip educatiu


Bibliografia:

  • Roset, Montserrat; Pagès, Eugènia; Lojo, Mirta; Cortada,Esther. Guia de coeducació per als centres educatius:pautes de reflexió i recursos per a l’elaboració d’un projectede centre. Institut Català de les Dones, 2009.
  • Montse Barrachina, Coeducació, camí cap a la igualtat real.  Dossier Comunicar la igualtat i els nous valors Institut Català de les Dones, 2012.
  • Carreras Port, Anna. Coeducar des del bressol. La construcció de les identitats de gènere a la primera infància. Col•leccio Reflexions en femení. Diputació de Barcelona, 2014.
  • http://www.xtec.cat/innovacio/coeducacio/
  • http://www.xtec.cat/web/projectes/coeducacio/documents
  • http://www.coeducaccio.com
 
Imprimir Versió per imprimirCompartir:Comparteix al FacebookCompartir a Twitter
Ajuntament de Sant Celoni · Plaça de la Vila, 1 · 93 864 12 00 · santceloni@santceloni.cat