Dimecres, 21 d'octubre de 2020
OCTUBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Mes anteriorNOVEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Mes anteriorDESEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Mes anteriorGENER 2021
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Joc heurístic

Joc heurístic - Imatge inexistentQuè és el Joc Heurístic?

El Joc heurístic és una activitat de joc, destinada als infants entre 12 i 24 mesos, per ser feta en petit grup i pensada per continuar l'exploració d'objectes de materials i textures diverses.

El joc heurístic aprofita les accions espontànies dels petits i les potencia convertint-se en una proposta de joc de manipulació, exploració i combinació d'objectes, amb la finalitat de donar resposta a la demanda creixent d'activitat i exploració contínua dels infants. Contribueix a estructurar el pensament, el llenguatge, la relació personal i les accions dels infants.

 

Com s'organitza l'activitat?

El desenvolupament de l'activitat té dues fases: primera, la preparació del material; exploració i combinació d'objectes; i la segona, la recollida i tancament de l'activitat.

Durant la primera part, l'educadora prepara el material de joc en un espai lliure d'interferències; tria 3 o 4 objectes i treu 50 unitats de cada un (objectes i contenidors) que distribueix en un focus per infant repartits per tota la sala. Mentre l'adult prepara l'espai els infants estan asseguts i escoltant la verbalització d'aquesta preparació. Abans de començar l'activitat, l'educadora emmarca les normes de conductes i actuació durant l'activitat. Des d'aquest moment, el paper de l'educadora és estar a prop per donar confiança i seguretat, observar i parar atenció a les accions dels nens sense interferir.

L'estona de joc dura el què dura la concentració dels infants, i en aquest espai ells són els protagonistes i actuen lliurement. Al seu ritme observen, seleccionen, classifiquen, fan seriacions... i finalment exploren totes les possibilitats de combinació dels objectes, normalment juguen sols però pendents dels altres. Es concentren en el propi joc i la repetició d'accions i dels seus resultats, els condueixen a l'aprenentatge d'unes primeres nocions logicomatemàtiques i d'actituds.

En la segona part, els infants orientats per l'educadora i de manera organitzada, recullen i classifiquen els objectes dins de les seves bosses, seguint les indicacions verbals, clares i concretes de l'adult. El material que es guarda ja no es pot tornar a treure. I finalment, quan tot està recollit, el grup es torna a seure per conversar sobre el que s'ha fet i per revisar aquelles conductes que han molestat a la resta. D'aquesta manera els infants entenen que l'activitat té un principi, un desenvolupament i un final.

 

Material

Bosses joc heurísticEl material que s'utilitza són objectes, contenidors i bosses de recollida que no són joguines convencionals, sinó objectes d'ús comú. Aquest material ofereixen una varietat d'estímuls sensorials a partir de les seves qualitats: forma, textura, pes, color, volum, temperatura, so, mida, gust... que permet als infants percebre nocions de volum, qualitat, capacitat, equilibri, quantitat, classificacions, seriacions...

Els objectes que s'utilitzen no tenen una finalitat lúdica preestablerta, però són fàcilment combinables entre ells. Poden ser reciclats de casa, la indústria o el comerç, recuperats de la natura o confeccionats expressament pel joc. De cada tipus de material són necessaris un mínim de 50 unitats.

  • De la natura: petxines, pinyes, esponges naturals, còdols petits, nous, castanyes o fruits similars...
  • Confeccionats: trossos de roba, pom-poms de llana, cintes de vellut, seda, vetes...
  • De casa, l'industria o comprats: cilindres de cartró, de bobines de paper o roba, capsetes de cartró, fusta o metall, trossets de fusta polida, taps de suro, agulles d'estendre, botons grans,  anelles de cortines, cadenes fines, flotadors de xarxa de pescar, trossos de mànegues, boles de suro, diferents rul·los de perruqueria, bigudins, pilotes de ping-pong, botons molt grans, taps de pots de metall....

Els contenidors són materials susceptibles de contenir altres objectes i poden ser  que continguin (foradats per un costat), o que no continguin (foradats per els dues cares) i fàcils de manejar pels infants. Serveixen de contenidors: cilindres durs, de cartró o metall, foradats per totes dues bases; pots metàl·lics de conserves; capses grans i mitjanes, de fusta o metall, sense tapa, etc.

Les bosses són de roba i l'obertura ha de poder frunzir-se amb una veta. Cada bossa guarda 50 peces d'un mateix tipus d'objecte. El seu objectiu es doble, conservar el material del joc ben classificat i permetre la recollida dels objectes.

 

Bibliografia

GOLDSCHMIED, E.; JACKSON, S. (2000). La educació infantil de 0 a 3 años. Ediciones Morata.
AA. (1993). Educació Infantil: Llar d'Infants. Generalitat de Catalunya, Departament d'ensenyament.
MAGEM, T.; ODENA, P (1994). El joc de la descoberta. Temes d'Infància, núm. 22.
ELORZA IBÁÑEZ DE GAUA, C. El juego heurístico. Article de Aula de infantli. Ámbito 0-6. Núm. 064- Enero-Febrero 2012.

 
Imprimir Versió per imprimirCompartir:Comparteix al FacebookCompartir a Twitter
Ajuntament de Sant Celoni · Plaça de la Vila, 1 · 93 864 12 00 · santceloni@santceloni.cat