Dimecres, 21 d'octubre de 2020
OCTUBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Mes anteriorNOVEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Mes anteriorDESEMBRE 2020Mes següent
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Mes anteriorGENER 2021
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Inici   Educació   Escola Bressol Municipal "El Blauet"   El procés d'adaptació a l'escola bressol
El procés d'adaptació a l'escola bressol

Començar l'escola suposa una nova experiència per a l'infant i per la família. Aquest canvi requereix un procés d'adaptació. Per a l'infant tot és nou: espai, adult, companys,... i necessita el seu temps per adaptar-s'hi.

Cada infant viu aquest procés de canvi de manera diferent, segons sigui la seva realitat i les seves experiències anteriors. Per tant, procurarem respectar i no forçar el ritme de cada infant.

La família teniu un paper important, transmetent seguretat i confiança als vostres fills/es. Ens trobem per primera vegada en el període d'adaptació, un temps molt important perquè tots i totes ens anem coneixent, intercanviant experiències i establint vincles d'afectivitat i confiança. Aquesta etapa no comença just quan s'entra a l'escola, sinó que ja des de casa es pot anar preparant a l'infant perquè aquest canvi sigui una experiència agradable.

És per això, que us volem fer algunes aportacions per facilitar aquest procés:

  • Parleu-li al vostre fill/a i expliqueu-li que estarà amb altres nens i nenes, que hi haurà joguines, que aprendrà coses divertides i que tindrà una educadora que cuidarà d'ell.
  • Parleu de qui serà la seva tutora i dels companys/es de classe.
  • Aneu, mica en mica, acomodant el ritme del son, hàbits i costums a la rutina de l'escola. Per exemple, procureu dinar al voltant de les 12 i  berenar al voltant de les 16h.
  • Feu-lo participar a l'hora de preparar el material que cal portar a l'escola.
  • Aneu a passejar al voltant del centre perquè es vagi familiaritzant amb l'espai que interactuarà.
  • Expliqueu-li que ell/a vindrà a l'escola i  que vosaltres marxareu a treballar o a casa una estona.

Un cop iniciat el procés d'adaptació us recomanem:

  • Què els matins siguin tranquils i agradables. Vestiu-vos sense presses i esmorzeu plegats.
  • Convideu-lo a portar algun objecte que li transmeti seguretat.
  • Acompanyeu-lo en l'exploració dels nous espais, que conegui l'edifici  i especialment l'aula, els seus racons, el canviador, etc.
  • Saludeu i parleu amb l'educadora amb naturalitat, segurs i confiats.
  • Convideu al vostre fill/a a relacionar-se amb l'educadora i la resta de nens i nenes, sense forçar.
  • Comuniqueu-vos amb la mirada, el gest i interactueu amb els altres.
  • Aprofiteu aquesta estona per moure-us i explorar lliurament per tota l'aula.
  • Tracteu d'aclarir els vostres dubtes parlant amb l'educadora i explicant-li com ha passat el nen/a la tarda i la nit anterior. També podeu fer servir aquestes estones per compartir amb altres famílies les vostres inquietuds.
  • Quan sigui el moment de marxar expliqueu-li al vostre fill/a que marxareu una estona i que tornareu a recollir-lo, posant-li punts de referència en el temps, per exemple: et vindré a buscar després de dinar, etc.
  • Acomiadeu-vos amb tendresa i fermesa sense allargar massa la partida. Feu-li un petó i una abraçada i confieu en que serà ben atès.
  • Recordeu que si us sentiu segurs i confiats transmetreu la mateixa sensació al vostre fill o filla.
  • Quan marxeu junts cap a casa, acomiadeu-vos amb un “fins demà”.

Aquestes són unes quantes coses que creiem que ens poden ajudar a tots i a totes perquè el període d'adaptació sigui tot un èxit.

Apostem per una adaptació progressiva on família i escola tenen un paper molt important, per això proposem fer grups reduïts d'infants per tal de poder fer una atenció més individualitzada.

Penseu: Cada infant és diferent i per tant cada infant viurà el període d'adaptació d'un manera particular

 

Bibliografia:
Bassedas, E.;  Huhuet, T.; Solé, I.: Aprendre i Ensenyar en l'Educació Infantil, Biblioteca d'Infantil 1, Editoria Graó, 2006.
Thió de Pol, Carme. Entre pares i fills, Editorial Barcanova, 2003.

 
Imprimir Versió per imprimirCompartir:Comparteix al FacebookCompartir a Twitter
Ajuntament de Sant Celoni · Plaça de la Vila, 1 · 93 864 12 00 · santceloni@santceloni.cat