DESEMBRE 2017
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
GENER 2018
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
FEBRER 2018
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728    
MARÇ 2018
DL.DT.DC.DJ.DV.DS.DG.
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Inici   Ocupació   Com buscar feina
Com buscar feina

Un cop tenim  definit el nostre objectiu professional, podem  començar el procés de recerca de feina. Buscar feina és una feina, requereix temps, organització i molt d'esforç. Per aquest motiu és important que treballem bé les diferents eines de treball (currículum, carta de presentació) que farem servir i que s'adaptin a cadascuna de les ofertes o a les empreses en les quals volem treballar.

A continuació caldrà esbrinar on podem trobar feina (canals de recerca de feina) i si la trobem o ens truquen com ens podem preparar per a un procés de selecció

 

Eines per la recerca de feina (I): Currículum vitae (CV)

Eines per la recerca de feina (II): Carta de presentació

Procés de selecció: l'entrevista

Tipus d'entrevista

Fases de l'entrevista (I). Preparació

Fases de l'entrevista (II). Prèviament a l'entrevista

Fases de l'entrevista (III). Durant l'entrevista

Fases de l'entrevista (IV). Després de l'entrevista

 

 

 

Tornar amunt(1)Eines per la recerca de feina (I): Currículum vitae (CV)

El Currículum Vitae és un resum escrit i ordenat de les experiències formatives i laborals que té per objectiu informar de la idoneïtat de la nostra candidatura a un lloc de treball concret amb l'objectiu d'accedir a l'entrevista de selecció.

El 75% de les candidatures són descartades pel currículum abans d'arribar a la fase de l'entrevista, de manera que el currículum es converteix en l'eina publicitària de qui busca una ocupació. El Currículum Vitae, és juntament amb la carta de presentació, la primera imatge que s'ofereix a l'empresa. Si sabem satisfer aquests requisits de la forma més atractiva, aconseguirem estar a una posició avantatjosa davant els nostres competidors en el procés de recerca de feina.

Es important seguir algunes recomenacions:

  • L'adaptació del cv a cada oferta de treball:
    Es pot alterar l'ordre en què apareixen els diferents apartats del CV en funció dels requisits de l'oferta .Cada lloc de treball té unes característiques peculiars i l'adequació s'ha de reflectir a través de la importància que es doni a cadascuna de les dades que exposes en el currículum.
    Quan es tracti d'un currículum en resposta a una oferta, caldrà tenir en compte les característiques sol∙licitades a les persones aspirants al lloc de treball, de manera que puguis ressaltar aquells aspectes que coincideixen amb el teu perfil i ometre aquells que et puguin perjudicar o no estiguin gens relacionats amb l'oferta concreta.
  • Presentació i contingut:
    • Els teus punts forts, el teu potencial. Has d'ésser conscient dels teus punts forts i ressaltar-los de manera que puguin expressar al màxim el teu potencial. Has d'aplicar les tècniques de màrqueting.
    • Organitza les dades, amb la intenció de captar l'interés de la persona que el llegeix.
    • Sintetitza i esquematitza la información. No és convenient sobrepassar els dos fulls. Ha d'ésser un document manejable i funcional.
    • Revisa les dades tant com calgui a fi d'evitar les errades ortogràfiques o sintàctiques.
    • Tingues cura de la imatge. El currículum s'ha de redactar a l'ordinador, en paper i amb impressió de bona qualitat. Paper blanc. Mida DIN A4.
    • Selecciona la informació. Elimina la informació irrellevant, com posar el Graduat Escolar quan tens titulació universitària o anotar formació o dades molt poc relacionades amb el lloc de treball que estàs cercant. Evita fer esment de les feines que no tenen res a veure amb el lloc que estàs cercant. Així mateix, has de tenir en compte que de vegades, hi ha llocs de treball que, si bé aparentment  no tenen res a veure, sí que requereixen qualitats similars.
    • Sinceritat. No s'ha de mentir, però tampoc no cal donar informació que no et pugui afavorir.Les dades que reflecteixis en el currículum han de ser verídiques.
    • Destinatari. Pensa en qui l'ha de llegir. L'empresari/a o el/la responsable de la selecció utilitzarà el currículum que li presentis per considerar o descartar la teva candidatura.
    • Ressalta la información. En un sol cop d'ull, cal que el lector comprengui el teu perfil i el valori positivament. Utilitza les paraules clau de cada professió.
  • En relació al format:
    • Paper blanc Din A 4.
    • Utilitza un tipus de lletra comuna: Times New Roman, Arial, Helvètica o Courier.
    • El cos o mida de la lletra no pot ser ni molt gran ni molt petit. Entre 10 i 14 no planteja cap problema per a la lectura en escàner.
    • Quan utilitzis negreta, procura que quedi separació entre les lletres i es llegeixi amb claredat.
    • Evita les línies verticals, horitzontals, taules, quadres... que podrien alterar la lectura de l'escàner.

Hi ha diferents tipus de CV. En funció de l'extensió i la redacció, trobem els següents:

  • Clàssic: molt extens (hi apareixen totes les activitats que la persona ha desenvolupat al llarg de la seva carrera profesional).És vàlid per aquelles persones amb un ric historial profesional, però no per als que comencen la seva carrera profesional.
  • Americà: és el més recomenable per a l'estudiant titulat recentment. És la modalitat més utilitzada a Espanya. En breu (un o dos fulls) i concís. És eficaç per atraure l'atenció, suscitar l'interès

Segons la forma en què s'agrupen les dades, trobem els següents:

  • Currículum cronològic invers: començant per l'experiència professional més recent, després l'anterior... i així fins a la primera que hem realitzat. És recomanable quan cerques feina en el mateix sector en què has treballat recentment i quan has fet una progressió positiva en la teva carrera professional.
  • Currículum funcional o temàtic: Les dades s'exposen en blocs temàtics, en funció dels tipus d'experiència professional adquirida o de la formació que tenim. Es recomanable quan has treballat en sectors professionals molt diferents, no has tingut una trajectòria professional progressiva en el mateix sector i quan hi ha espais temporals en els que no has treballat.
  • Sintètic: nomès s'inclou, de manera esquemàtica, allò imprescindible per al lloc de treball que es busca
  • Europeu: és similar al currículum invers, però inclou un apartat  on es poden reflectir totes aquelles competències, capacitats i aptituds personals adquirides al llarg de la vida però no necessàriament estan avalades per certificats o diplomes oficials.

 

 

Tornar amunt(2)Eines per la recerca de feina (II): Carta de presentació

És un document escrit que acompanya al currículum i que  permet destacar el més important en relació al lloc de treball que es vol ocupar. És la nostra targeta de presentació i serà la primera imatge que transmetis al possible ocupador/a.

La carta de presentació és molt útil per:

  • Respondre a un anunci (oferta de feina)
  • Presentar una candidatura a una empresa (sense oferta de feina prèvia)
  • Actualitzar les dades del currículum vitae que es va enviar fa temps.
  • Despertar l'interès
  • Donar una primera bona imatge
  • Aconseguir una entrevista i que tinguin en compte la teva candidatura.

Recomanacions generals. En quant a la presentació:

  • Utilitzar full DIN A 4 de bona qualitat
  • El contingut en 1 sol full
  • Respectar marges i espais
  • Amb ordinador excepte si la demanen de forma manuscrita
  • Sense faltes d'ortografia i de sintaxi
  • Enviar sempre originals i no fotocòpies i sense ratllades ni correctors.

En quant el contingut:

  • Estil clar
  • cal que la informació sigui ordenada i breu, positiva, destacant els punts més interessants per al lloc de feina
  • cal resumir les dades del CV, però no repetir-les
  • Ús de la 1a persona, però sense abusar-ne.
  • Demostrar correcció en el tracte
  • No tutejar un interlocutor desconegut
  • Evitar la utilització de fórmules de pena com: “després d'estar buscant feina durant uns quants mesos...”.
  • Dins d'una mateixa empresa no és convenient enviar carta + CV a dos llocs de treball diferents.

 

 

 

Tornar amunt(3)Procés de selecció: l'entrevista

El procés de selecció té per objectiu escollir el candidat o candidata més idoni per cobrir una vacant. Es tracta d' un seguit de fases tant per l'empresa com pel candidat/a, i serveix per a que l'empresa decideixi quins sol·licitants a un determinat lloc de treball són contractats. Identificar les fases del procés de selecció és útil per poder adaptar la nostra candidatura als requisits i demandes del lloc de feina que sol·licitem

L'entrevista personal serveix perquè qui ens ofereix feina ens conegui més a fons i per a nosaltres és converteix en  una oportunitat de donar-nos a conèixer, d'una manera directa i amb les nostres pròpies paraules. L'objectiu és determinar l'adequació de la candidata a un lloc determinat de treball. És l'eina més important.

L'entrevista de selecció no es fa en un sentit únic, és un diàleg entre:

  • L'Entrevistador, que busca una persona competent per a un lloc a cobrir, on se li proporciona informació de les característiques del lloc de treball. L'entrevistador comprovarà les informacions més rellevants per al lloc d etreball, valorarà, actitutds, motivacions, interés pel treball i disponibilitat
  • Persona entrevistada:  proposa les seves competències i que fa preguntes per conèixer l'empresa i el lloc.

 

 

 

Tornar amunt(4)Tipus d'entrevista


Segons el nombre de persones que hi intervenen:

  • Individual: és la més utilitzada, l'entrevistador i l'entrevistat estableixen una relació d'intercanvi d'informació.
  • Col∙lectiva: L'entrevista s'efectua simultàniament a tots els candidats que es presentin per ocupar el mateix lloc de treball. L'objectiu d'aquest tipus d'entrevista és observar característiques de relació social i trets de personalitat davant de situacions reals.
  • Tribunal: L'entrevistat es troba davant de dos o més persones. Sol ser el tipus d'entrevista que s'utilitza en les oposicions i concursos en administracions públiques.

Segons l'estil de l'entrevistador:

  • Dirigida: En aquest cas l'entrevistador/a és el que dirigeix la conversa. És un tipus d'entrevista molt estructurada on es fan moltes preguntes que solen ser força concretes.
  • Semidirigida o mixta: És una combinació de l'entrevista directiva i no directiva. És l'entrevista més freqüent. En alguns moments l'entrevistador fa moltes preguntes a les quals es pot respondre d'una forma més àmplia. “Deixar fer”:
  • No dirigida: En aquest tipus d'entrevistes es fan poques preguntes i molt generals. L'entrevistador/a deixa que l'entrevistat comenti el que desitgi de si mateix, però té preparades unes preguntes clau dels aspectes que vol saber.
  • Per competències: on s'avalua la capacitat de desenvolupar efectivament una activitat laboral, valorant els coneixements, habilitats, destreses i comprensió necessaris per aconseguir els objectius que tal activitat suposa

 

 

 

Tornar amunt(5)Fases de l'entrevista (I). Preparació

Preparar una entrevista és la clau de l'èxit. Has d'adoptar una actitud activa i positiva per donar seguretat a la persona qui t'entrevista de que no s'equivocarà amb tu.

  • Autoconeixement. L'entrevista és la “venda d'un mateix”, som alhora venedor i producte, com tot bon venedor caldrà conèixer bé el producte (autoconeixement), saber a qui li pot interessar i desenvolupar tècniques de venda, creant expectatives, presentant avantatges i argumentant la nostra venda en funció de les necessitats del comprador (anàlisi del lloc de treball). L'autoconeixement personal ens ajudarà a constatar que la nostra formació, experiència, característiques personals i aspiracions professionals coincideixen amb el perfil del lloc de treball al qual optem. Aquest autoanàlisi ens revelarà els nostres punts forts febles per al lloc; sent-ne conscients, hauríem de potenciar els primers i intentar solucionar o positivizar els segons.
  • Anàlisi del lloc de treball. És important documentar-se i actualitzar els coneixements sobre sector d'activitat al que pertany l'empresa, el perfil del lloc vacant (funcions, responsabilitat, característiques personals, etc.) i la política d'empresa, per equiparar el nostre perfil al requerit per l'empresa.
  • Prepara la imatge. És important adaptar l'aspecte físic a les característiques del lloc, no serà el mateix vestir-se per a anar a una entrevista de monitor de temps lliure que de gestor de banca. El més prudent és vestir-se de manera discreta sense colors estridents ni adorns exagerats com massa joies i en els homes no és recomanable l'ús d'arracades. És recomanable donar la sensació de neteja.
  • Assegura't de la informació que està inclosa en el CV: memoritza les dates d'inici i finalització dels contractes, els noms dels superiors immediats i càrrecs ocupats, repàs de les tasques, etc.
  • Preparar/preveure les preguntes que et poden fer i la manera de contestar-les (punts forts, mètode assertiu...).
  • Anotar les preguntes que es volen fer a l'entrevistador.
  • Realitzar algun assaig o simulació d'entrevista (parlant en veu alta o davant un mirall o davant d'algú que ens pugui rectificar o donar la seva opinió).

 

 

 

Tornar amunt(6)Fases de l'entrevista (II). Prèviament a l'entrevista

  • Assabentar-se bé del lloc i l'hora de l'entrevista per arribar a la cita puntualment. També pots arribar cinc minuts abans per aclarir les teves idees i calmar els teus nervis. Mai sota cap pretext no arribis tard ni molt abans de la cita concertada, podries donar la imatge de persona ansiosa o impacient i també pot incrementar el nerviosisme.
  • Vés sol a l'entrevista. El fet de presentar-te acompanyat es pot interpretar com una manca de confiança en tu mateix.
  • No t'impacientis si et fan esperar. Pots fer exercicis de respiració per calmar els nervis.
  • És convenient tenir cura de l'aspecte personal pel que fa a la indumentària i la higiene personal. La roba ha de ser adequada al lloc de feina al qual et presentes, discreció i compta amb els cosmètics i perfums.

Cal tenir clar:

  • El teu objectiu professional a curt i mitjà termini.
  • Les teves qualitats, habilitats i coneixements relacionats amb el lloc de treball (que pots aportar a l'empresa).

 

 

 

Tornar amunt(7)Fases de l'entrevista (III). Durant l'entrevista

Presentació:

  • Donar la mà.
  • Presentació personal de l'entrevistat i entrevistador.
  • Xerrada amistosa: És on es fa el plantejament general de l'entrevista i acostuma a tenir lloc una xerrada introductòria per tal d'aconseguir la distensió de l'entrevistat. És el moment d'establir una relació favorable amb l'entrevistador i un clima distès i relaxat. En aquesta fase és molt important la primera impressió per tant cal tenir molta cura de la imatge personal (externa i interna).
  • Exposició del lloc de treball (pot donar-se al principi o al final de l'entrevista).

Desenvolupament (Preguntes de l'entrevistador per esbrinar si és un candidat vàlid):

  • Formació: Repàs sistemàtic d'estudis reglats i no reglats realitzats. Algunes preguntes que et podrien formular serien: Per què vas estudiar...? Quina motivació et va portar a escollir aquesta especialitat? Quines assignatures et van agradar més? I menys? Tens pensat finalitzar els teus estudis o ampliar-los?,  etc.
  • Experiència professional. Repàs sistemàtic de totes les experiències laborals. Algunes preguntes que et podrien formular serien: Quines funcions desenvolupaves a l'empresa...? Quin va ser el motiu de la teva baixa a l'empresa? Quin era el teu salari?, A quina de les teves experiències professionals et vas sentir millor? Per quin motiu? Quina ha estat la situació més complicada/problemàtica que has hagut de fer front en el teu lloc de treball?, etc..
  • Motivació: Aquesta part és molt important i es valora per poder preveure els nostres resultats en el treball. De vegades una bona motivació pot suplir altres deficiències (intel∙lectuals, de formació, experiència...). És possible que la motivació s'avaluï al llarg de l'entrevista amb preguntes directes i indirectes i no se li dediqui un temps concret. Algunes preguntes que et podrien formular serien: com et veus d'aquí 5 anys? Quins tipus de feina estàs buscant? A quines ofertes t'inscrius? Què es que més valores? Què coneixes de la nostra empresa? A través de quines fonts has aconseguit la informació?, etc.
  • Autovaloració: Generalment al final de l'entrevista, l'entrevistador demana al candidat que faci una reflexió sobre els seus punts forts punts febles. El que es pretén, és esbrinar el grau de coneixement que té l'entrevistat sobre si mateix, a més de comprovar el grau de sinceritat. Alhora, hi haurà aspectes que caldrà tenir molt presents com, per exemple, el fet de manifestar una actitud vital, seguretat i confiança en les seves possibilitats, autoconcepte (valoració global sobre un mateix), grau de satisfacció, motivació, etc.
  • Condicions laborals i disponibilitat. Algunes preguntes que et podrien formular serien: estaries disposat a viatjar o traslladar-te de residència? Quines condicions econòmiques suggereixes per aquest lloc de feina?

Torn de preguntes a la persona entrevistadora. En aquest punt l'entrevistat pot fer preguntes amb dues finalitats:

  1. Recollir més informació sobre el lloc a ocupar i les condicions que ofereixen per poder prendre una decisió i
  2. El candidat té l'oportunitat de posar de manifest el seu interès envers el lloc de treball.

És convenient realitzar preguntes en aquesta fase del procés, ja que és una manera de demostrar el teu interès, iniciativa i motivació.

Tancament: En aquest punt s'informa de com seguirà el procés de selecció i com i quan ens faran arribar la decisió. Aquesta etapa és important per conèixer si es contactarà amb nosaltres per donar-nos el resultat de la selecció, sigui positiva o negativa; quin mitjà s'utilitzarà per poder estar pendent (adreça electrònica, telèfon, carta...). És també un moment important per demostrar novament el nostre interès per la posició oferta i per agrair-li l'atenció que ens ha dedicat.

 

 

 

Tornar amunt(8)Fases de l'entrevista (IV). Després de l'entrevista

És convenient avaluar la nostra intervenció i les impressions de l'entrevista una vegada acabada i registrar la informació que n'hem obtingut. Són dades que necessitarem per a la pròxima reunió si és que ens tornen a cridar.

Es important fer una introspecció de com ha anat l'entrevista: què podria haver fet millor? He transmès tota la informació necessària per tal que coneguin el meu perfil? L'actitud ha estat la correcta? Cal afegir o suprimir informació del meu CV? Quins aspectes necessito millorar per tenir més opcions per ser seleccionat per aquest lloc de feina?, etc.

 
Imprimir Versió per imprimirCompartir:Comparteix al FacebookCompartir a Twitter

Contacte

Sax Sala

Sax Sala
Centre de Formació i
Ocupació del
Baix Montseny

Montserrat, 28
Tel. 93 867 41 75
saxsala@santceloni.cat

Horari:
de dilluns a divendres,
de 9 a 14 h i de 15 a 20 h

 

Ofertes de treball

Garantia Juvenil

Clip - 1r trimestre 2017

Ajuntament de Sant Celoni · Plaça de la Vila, 1 · 93 864 12 00 · santceloni@santceloni.cat